Ik ben een starter. Een starter op deze plek in ieder geval.
Misschien bent u ook een starter. Als ontvanger van deze nieuwsbrief.
Als salestijger in een mooie nieuwe uitdaging (functies zijn er niet meer, toch?).
Of gewoon op zoek naar de vernieuwende, flexibele schil rondom uw startend bedrijf.
Misschien bent u wel nieuw als ondernemer. Komt zeker vaker voor in deze tijd van het jaar.
Afgestudeerd of door faillissement uitgerangeerd.
Want ook dit jaar en ook de komende tijd weer nemen velen de beslissende stap op weg naar een startend ondernemerschap. Jong, minder jong, doordacht en voorzien van een idee of droom. Of zelfs zonder dat maar met heel veel geloof in eigen kunnen. Het zijn de klassiekers. Niks mis mee. Op weg langs de eveneens klassieke, niet gebaande paden.

Klaar voor de start?

Natuurlijk bent u er klaar voor. Want u weet: wie de voorbereiding serieus neemt, krijgt zicht op een goede afloop. Het heilig vuur brandt: ‘Ondernemen moet de norm worden!’ Dat is de overtuiging. De motor en de brandstof verenigt in één persoon. De visiespier is getraind.
De slagkracht kent geen beperkingen. De timing is perfect. Innovatie is uw bijnaam.
De zegetocht kan beginnen en de Holy Grail is niet ver weg.

Twee aantekeningen daarbij:

Occasional failure is the price of improvement.
Natuurlijk, er steekt ook wel eens tegenwind op.
Een degelijke business case is daartegen bestand. En alleen u bepaalt de impact ervan.
En wel vooraf (want dat is ook het enige moment dat er toe doet). Dus bent ù alleen degene die daar invloed op heeft. Want u bepaalt het tijdstip. U bepaalt hoeveel keer ‘occasional’ u overkomt. U bepaalt of dit op uw radar staat. U bepaalt de impact. U bepaalt of er nog sprake is van ‘improvement’. En u bepaalt of dit gebeurt op uw voorwaarden.
Dat noem ik nog eens onderscheidend vermogen.

A failure is a success if we learn from it.
Maar al te waar. Het is echter de vraag of dat u moet overkomen en ook of u alle ‘failures’ zelf moet (mee)maken. Kunt u leren van de ‘failures’ van anderen. Ik denk vooral dit laatste. Gaat u het hen allemaal zelf vragen en hoe komt u er achter wie u daarvoor dan moet bereiken? Nou, dat toch maar niet, want dat is een dagtaak. En u had nu juist een andere missie aanvaard.

Mijn advies hierbij is: blijf alert: weet dat je niet alle dingen weet. Dat is de belangrijkste bron van wijsheid. Ga voor rust en overweging naar partijen die dat gecombineerde inzicht wel hebben en u daarin kunnen bijstaan.

Nieuwe ondernemers hebben altijd meer voorrechten dan de al bestaande ondernemers. Vooral bij de start. Nieuwe markten, nieuwe proposities en nieuwe modellen. Communicatie gaat met de snelheid van het licht. In zijn algemeenheid heeft uw ICT-geletterdheid bij de start een voorsprong op anderen. Benut dat voordeel.

Wij dagen u uit te bouwen aan een ondernemende toekomst.
En in ieder geval blijven wij ook investeren in toekomstige ondernemers en ondernemende werknemers. Maakt u het verschil, doen wij de overeenkomsten.

Ik ben dus al begonnen. Op deze plek. Wij maken samen een reis door het Commercial Legal landschap. Prikkelend, beschrijvend en soms met gebruikmaking van een wat meer ingeburgerde Engelse term.
U reageert, u vraagt, u geeft aan. Ik plaats issues en actualiteit in een commercieel juridisch kader. Daarmee bouwen wij samen aan een ondernemende toekomst. Inspirerend en uitdagend. Uiteraard gebaseerd op de 21st Century skills.

Ik start, u start, wij starten.
Samen gaan wij op reis. Wij stappen gewoon dat mooie, glooiende landschap binnen.
U voorzien van ondernemend vermogen, wij het kompas.
Beide Young at heart.
Waar treffen wij elkaar?


Artikel geschreven voor: ORAVI-bedrijfsorganisatie advies

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *